Tessali

Direktlänk till inlägg 14 juli 2011

¤ Barn (egna tankar)

Av Therese - 14 juli 2011 07:56

Innan ni läser detta inlägg så vill jag bara upplysa er att detta är mina egna tankar. Jag säger inte att jag kommer ha varken rätt eller fel. För det vet jag inte i förväg! Utan det får tiden utvisa.. 


Har fått höra av några att när man fått barn ja då kan man glömma 8 timmars sömn, aldrig hinna gå på toa, duscha, läsa en bok eller se på en film! men jag tror inte livet slutar för att ett barn har kommit till världen, snarare tvärtom! Jag tror det är nu livet faktiskt börjar på riktigt. Man kommer få uppleva en hel del saker som man aldrig annars skulle ha fått uppleva. En lång resa där man kommer få möta en massa kärlek, lycka & motgångar!


Sömnen kommer inte bli som förut. Man kommer inte kunna sova ostört en hel natt! Inte ens om sambon går upp & matar bebisen, tröstar och nattar den igen! för man kommer nog ändå ligga där spänd! Kanske måste man rycka in, eller så är man bara nojig över att bebis är ledsen.


Sen är faktiskt barn väldigt olika! visssa barn födds med kolik, medan andra bara bestämmer sig för att ge föräldrarna så lite sömn som möjligt. Medan det finns vissa barn som fullkommligen älskar & sova! Så detta med sömn är inget jag tar ut något i förskott & oroar mig för nu. För det blir precis som det blir. OM det nu blir så att min sömn blir rubbad på nätterna så går det faktiskt & vila middag medan bebis/barnet gör det =)


Sen kommer jag ju också ha turen att ha en sambo som kommer vara delaktig! som kommer gå upp på nätterna och ta hand om bebis. Byta blöja, mata osv. Så vissa nätter kommer jag iaf få chansen & sova. Samt vila middag! Sen är det bara & byta så även Micke får chans och sova samt vila!


Duscha, gå på toa, se film & läsa en bok, Samma sak med sömnen. Varför skulle man inte ha tid för det? ok man kanske inte kan duscha i en timme om man är van vid det. Eller sitta länge på muggen! men samtidigt så har jag aldrig haft behov och duscha tex en timme. Jag brukar vanligt fall bara gå in i duschen, värma mig, göra det jag ska & sen klar. Och detta med & läsa samt se en film. Okej man kanske inte har lika mycket tid som innan! Men klart man hinner läsa lite då och då. Menar ett barn är inte vaken 24.7 Samt detta med film, man får passa på och se film medan barnet sover, leker, eller kanske är tillsammans med sin pappa! :-)


Jag tror att det blir precis vad man gör det till. Går man in för det att man aldrig mer har tid till sådant man själv gillar så klart det blir så. Men som jag tror så kommer jag visst kunna göra mycket av det saker som jag vill :D handlar bara om att priotera & planera lite!


Och en annan sak, trotts! Jag tror faktiskt att barn blir så trottsig som en förälder gör den till. Ger man med sig lätt (för det är lugnast så) så lär barnet sig det & har vunnit. Och där av får han/hon sin vilja igenom. Men är man stark och låter inte barnet vinna hela tiden i olika sitvautioner (?) så lär sig barnet snart att det inte är någon idé och tjaffsa, skrika eller gapa över just den händelsen! Jag tror mycket på att vara bestämd och ibland hjälper det och vara lite sträng. Hård men rättvis som det också heter. Jag minns dock inte hur jag var i trotts åldrarna men minns lite svagt från tonnåren att detta hjälpte på mig. Att pappa & Mia var hårda men rättvisa. Lagom stränga och bestämmda! ^^


När alla pratar om hur jobbigt det är med trottsiga barn & vissa har också sagt att, du vet inte vad du ger dig in på! m.m så rycker jag bara på axlarna! För jag har som sagt vad min åsikt och har hunnit se många händelse mellan barn & vuxna hur det gått till och inte. Och vissa saker kommer jag ta efter, medan jag dissar vissa saker.


Jag säger inte nu att jag kommer bli världens mest perfekta föräldrar som kommer göra allting rätt. Klart jag kommer göra fel och därav lära mig av mina misstag (förhoppningsvis) men det jag försöker säga är att jag har sett många bilder & det har fått mig att bilda en uppfattning! sen får vi se längre fram hur det blir och vad vi gör som föräldrer för och förhindra så mycket man kan av trottsen! ^^


Som sagt vad livet slutar inte för man får barn! Det handlar bara och tänka annorlunda. Jag tror att jag och Micke kommer bli underbara föräldrar åt våran lillkille och vi ska naturligtvis göra så bra vi kan i från oss. Mer kan man inte begära, för vi är inte mer än människor <3


Sova, duscha, gå på toa, se film, läsa bok YES det kommer gå fint!

Trotts, ja mildare grad! för det ska vi jobba stenhårt med. Det är något jag och Micke har pratat om väldigt mycket :)


Nej bäst och göra något innan jag somnar av trötthet igen...






 
 
Ingen bild

Marie

14 juli 2011 09:05

Hejsan!

Vill bara säga att jag tycker det är bra att du har en så positiv inställning till det här med att skaffa/få/ha barn! Det är extra roligt att du bloggar om föräldraskapet innan du fått barn, för då har du ju något att se tillbaka på senare och se om du känner/tycker likadant då.

Ta hand om dig och må gott!
/Marie

Therese

15 juli 2011 10:02

Hej! Förut hade jag en period då jag var negativ till allt jämnt & ständigt! Men pappa lyckades förändra mitt tänkande genom att visa mig en film =) som heter (secret) och ja den förändrade mitt tänkande en hel del. Nu försöker jag vara positiv inställd till allting. Ibland funkar det bra och ibland inte! Jag vet att det inte är en dans på rosor med barn

 
Ingen bild

Niina

14 juli 2011 10:20

Ni är två stycken bara det gör mkt!
Det kommer bli jobbiga stunder men dem kommer övervinnas av dom mest underbara stunder du nånsin upplevt!! <3<3<3 Ett litet mirakel det är vad varje barn är=)Barnet kommer ALLTID i första stund men nog fan hinner man både duscha skita och även att ha sex=) haha...sova kan man göra när man dör...puss på dej!

Therese

15 juli 2011 10:09

Jag tycker det är sorgligt när föräldrar påstår att man aldrig hinner göra något när man fått barn. Klart som fan man hinner göra saker, bara OM man prioriterar! Sover barnet då kan man passa på och glo på tv, läsa, vila, skita, ha sex, duscha el vad man nu önskar att göra :-) sen har man säkert en massa "borden" som tex tvätta, städa m.m MEN det GÅR faktiskt att skjuta upp det. Så kommer jag nog göra sen. Ibland göra något kul och ibland ta tag i borden när ungen sover eller något :-D för livet består inte av bara MÅSTEN! som du säger sova kan man göra i graven! jag tror mitt liv som mamma kommer bli bra oavsett. Klart man möter motgångar ibland. Men det TILLHÖR! puss på dig

 
Cattis

Cattis

22 juli 2011 16:18

Tiden går så otroligt fort när man har barn, de är nästan läskigt, kan knappt fatta att Billy är 3 veckor redan!
Att vara förälder är tufft, men helt otroligt underbart! När den lilla vaknar på nätterna så suckar man, men sen när man ser den lilla så blir man så galet lycklig åh kan knappt fatta att de är ens barn eftersom barnet är så otroligt fiiint.

Jag fattar knappt vart tiden tar vägen, känns som man lagom hinner upp ur sängen innan de är sovdags igen, men som de andra sagt så hinner man ju faktist med massa annat oxå;) Bara att passa på när lillen sover... om man inte själv vilar då vill säga, för ibland behövs de.... eller oftast så behövs de.

http://cattislillamirakel.bloggo.nu

Therese

24 juli 2011 10:00

3 veckor redan? tyckte han kom nyss. Ja du tiden den bara springer i väg. Man ska verkligen försöka ta vara på bebis tiden :-D är livet med en bebis som du tänkt dig? funkar allt bra? =) gud han är så himla söt lille killen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 24 augusti 2011 13:59


Jag kommer att avsluta den här bloggen inom kort! För min lillasyster Helena hjälpte mig & startade en NY igår. Fortsätt gärna & följ min blogg    Adressen dit är,  http://www.nybliven-mamma.blogspot.com/    Där kommer ni få läsa om min varda...

Av Therese - 22 augusti 2011 20:03

Idag har det varit en bra dag! även om det inte har hänt så fruktansvärt mycket. Fick reda på en sak tidigare (kan inte berätta det här) men det var riktigt kul. Säger bara en sak, sista idioten är inte född än.. Fattar inte hur f*n man tänker när ma...

Av Therese - 22 augusti 2011 11:55

Helgen kom och gick med rasande fart! Och ändå gjorde vi inget speciellt. Helgerna brukar kunna gå snabbt om man hittar på en massa saker. Men nu gjorde vi inte det och ändå gick det snabbt :p förstår inte.    Måndag idag. Älsklingen är på jobbet...

Av Therese - 19 augusti 2011 13:30


  Big foot. Det är inte en dans på rosor & vara gravid ibland!  ...

Av Therese - 19 augusti 2011 13:25


Var i Örebro igår & handlade kläder!  Blev faktiskt nöjd över mitt köp :D Här kommer en bild,                        2 par strumper Rosa linne Lila kofta (tunn men skön och ha på sig) Lila, vitrandigt linne med mön...

Presentation


Hej! I den här bloggen kommer du kunna läsa om min vardag som sambo till världens underbaraste kille

Gravidräknare

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik

Omröstning

När ni ska koppla av, vad har ni för avkoppling?
 Ta ett bad
 Krypa ner i soffan och glo på Tv
 Läsa en bra bok
 Sticka, sy el virka
 Lyssna på musik
 Sortera foton
 Blogga
 Pyssla (scrapbook el annat pyssel)
 Ut & gå
 Vila

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards